XIII. Nemzetközi Dutra Találkozó: Kiskőrös útjain száznál több Dutra dübörgött - VIDEÓVAL
Az Úttörténeti Múzeum udvarán már pénteken 14 órától gyülekeztek a Dutrák, estére már 80 jármű, felsorakozva várta, hogy társaik másnap reggel megérkezzenek. Szombat 9 óráig aztán színültig megtelt a múzeum udvara.
Miután 10 órakor Csővári Csilla énekművész elénekelte a Himnuszt, Gmoser István alpolgármester, Font Sándor országgyűlési képviselő és Gáspár Ferenc, a NAK Bács-Kiskun vármegyei elnöke köszöntötte a résztvevőket.

Font Sándor az egykor családja által is szívesen használt Dutrát ikonikus magyar gépnek nevezte. Az országgyűlési képviselő szerint a világszínvonalú magyar mérnökök által tervezett Dutra a maga korában zseniális, kivételes vonóerővel bíró traktor volt. A képviselő megígérte, amennyiben a szervezők a Dutra traktorcsalád felvételét javasolják a Hungarikumok Tárházába, akkor ezt a kezdeményezést minden erejével támogatni fogja.
Amegnyitón a 80 éves Pelyva József, a Dutrákat gyártó egykori Vörös Csillag Traktorgyár tervező konstruktőre is köszöntötte a résztvevőket. Mint felidézte, 1975-ben megdöbbenéssel fogadták, hogy hatalmi szóval, szinte egy időben leállították a traktorok és a Csepel teherautók gyártását. Csupán egy nemzetközi szinten is elismert jármű, az Ikarus buszcsalád gyártása maradt meg hazánkban. A rendezvényen dr. Kovács Imre, a gödöllői Mezőgazdasági Eszköz-és Gépfejlődés-történeti Múzeum igazgatója is felszólalt.
Az esemény résztvevői sajátos főhajtással emlékeztek meg a tavalyi Dutra - találkozó fővédnökéről, az időközben elhunyt Néder Imréről. A mérnök a legendás Dutra 4400 típus tervezőjeként szerzett hírnevet. Az ő tiszteletére négy darab, általa tervezett Dutra fekete zászlóval négy kört tett meg az udvaron, a közönség állva, néma csendben várta, hogy az erőgépek a helyükre visszaérkezzenek.
A találkozón ezúttal is voltak újdonságszámba menő, eddig még nem látott darabok. Az érkezőket a bejáratban egy újjávarázsolt Dutra UE28 fogadta, de a márka szerelmeseinek érdeklődését egy Dutra hókotró és egy Dutra dömper is felkelthette. A szervezők egy kortárs járművet, a Szovjetunióban 1967-ben gyártott VOLGA M21-es rendőrségi autót is kiállítottak.

A régi Csepel teherautók, egykori Rába kamionok, Ikarus buszok ugyancsak, szinte mágnesként vonzották a külföldről és az ország legkülönbözőbb vármegyéiből érkező látogatókat.
A szombati nap fő eseménye, a Dutrák és a kortárs járművek felvonulása 14 órakor kezdődött. A hosszú, zászlókkal feldíszített járműsort a városon át rendőri és polgárőri biztosítás mellett a Dutra Baráti Kör hölgy tagjai vezették.

A rendezvény kísérőprogramja keretében a múzeum udvarán felállított színpadon fellépett a kiskőrösi Szivárvány Szlovák Néptáncegyütes, a Balotaszállási Citerazenekar, majd kíséretükben Égető Ilona magyarnóta énekes adott műsort.
A résztvevők legtöbbje számára kihagyhatatlan programnak bizonyult, hogy az óránként induló Ikarus 256 nosztalgia járattal a közeli MIGálló és Szuhoj Fészekbe tegyen látogatást, ahol egy másik korszak, másik, immár letűnt darabjait, a felújított vadászgépeket és helikoptereket csodálhatták meg.
A Dutrások pünkösdi találkozója vasárnap Erdőtelken, a Dutra Bázis II. helyszínen folytatódott. A 3 hektáros területen a gazdák traktorosok művelés bemutatón, például szántás, tárcsázás, boronázás munkafolyamatokban, majd az 50 LE alatti Dutrák húzóversenyén mérték össze erőnlétüket és tudásukat. Végül hihetetlen erőfeszítések árán, 46 ember tudta megállásra bírni a Dutra kistraktort.

A rendezvény a Dutrák zenés „táncával”, majd a tombolatárgyak, fődíjként egy Dutra UE28 típusú, mintegy egymillió forint értékű traktor kisorsolásával zárult. A szerencsés nyertes Török Tamás, a Gyöngyöstarjáni Dutra Kör tagja volt.
Zsiga F. Fotó: Simi Agrovideo