Átadták a soltvadkerti elkerülő út első szakaszát
A befejezett I. ütem során – a 8,8 kilométer hosszú nyomvonalból – közel 4,8 kilométer készült el. A kétszer egy sávos szakaszt 7,5 méteres útburkolat-szélességgel és 12 méter koronaszélességgel, illetve 3,5 méter sávszélességgel építették meg.
– A tervezett ütem szerint, illetve gyorsabban halad az elkerülő út építése. Tudjuk, hogy sok bosszúságot okozott a közlekedőknek a kényszerű forgalomterelés, ami sokszor több kilométeres torlódással járt. Ezekért a kellemetlenségekért – még ha felelősségem nincs is benne – elnézést kérek.
- Azt le kell szögeznem, hogy ez az út rendkívül feszes ütemterv szerint, megfeszített tempóban és energiával készült. Úgy vélem, hogy aki csak egyszer is látta a 40 fokban dolgozó munkásokat, az nem kérdőjelezi ezt meg. Mi, közlekedők pedig a türelmünket tettük hozzá a sikerhez – fogalmazott Font Sándor az 53-as főút mintegy 9 kilométeres, soltvadkerti elkerülő útjának építése kapcsán. A térség országgyűlési képviselőjével a beruházás megvalósításának részleteiről és hosszú távú hatásairól is beszélgettünk.
– Amikor 2022 októberében letettük az alapkövet, nagyon távolinak tűnt az elkerülő út átadásának 2024. év végére tervezett időpontja. Az útépítők szempontjából viszont ez a két év meglehetősen rövid idő
volt, ami megfeszített tempót igényelt, hiszen a forgalmat az építkezés
alatt végig biztosítaniuk kellett, és maximum félpályás útlezárásra
kaptak engedélyt. Ezt diktálta a kivitelezés logikája: a gépek, a kézi munkaerő és a külső kivitelezők rendelkezésre állása, a szükséges anyag biztosítása és mindezek összeszervezése is – hívta fel a figyelmet a honatya. Emlékeztetett például arra, hogy sokan aggódtak a kötelező régészeti eljárás miatt, ám a kivitelező és a régészeti vezető egymást segítő hozzáállása mellett tarthatóak voltak a határidők. Hozzátette: a partnerek és közreműködők példaértékű hozzáállásának is köszönhető, hogy hamarosan megtörténhet az elkerülő út első, észak-északkeleti szakaszának átadása.
– Mit takarnak pontosan az egyes szakaszok, és milyen ütemezés szerint várható a forgalomba helyezés?
– A Soltvadkert északi elkerülő szakasz öt körforgalmú csomópontot, egy vasúti keresztezést és egy kerékpáros aluljárót tartalmaz. A 8,8 km hosszú nyomvonal az 53-54 számú főutak meglévő Kiskőrös-Kecel-Soltvadkert körforgalma után indul, majd külön szinten keresztezi a Budapest-Kelebia vasútvonalat. Ezt körforgalmi csomópont követi, innen egy 800 méter hosszú települést bekötő útszakaszt is tartalmaz a projekt. Az elkerülő út a csomópont után egy nagysugarú ívvel keleti irányba fordul, és keresztezve a Vadkerti tóhoz vezető utat egy újabb körforgalmi csomópontba torkollik, és a kerékpárosok számára kialakítandó külön szintű átvezetést is tartalmaz. Innen tovább haladva az elkerülő út jobb ívvel fordul és eléri a meglévő, Kecskemét irányába haladó 54-es számú főutat. Ez a projekt első, nagyobb és időigényesebb szakasza. Tartalmaz többek között egy vasúti felüljárót is, amit – amellett, hogy fel kellett építeni – a Kiskőrös-Kecel-Soltvadkert körforgalomba be kellett kötni, miközben annak forgalmát az építkezés ideje alatt végig biztosítani kellett.
– Ezt követően indulhat a második, lényegesen kisebb műszaki tartalmú szakasz kivitelezése.
– Egészen pontosan az 54-es számú főúttól az 5405 jelű Soltvadkert-Szeged összekötő útig tartó szakaszról van szó újabb körforgalmi csomópontokkal, a meglévő 53 számú főúthoz visszakötve. Ezen a dél-délkeleti szakaszon már sokkal kedvezőbbek a terepviszonyok és egyszerűbbek a kivitelezői feladatok is. A környezetvédelmi előírásoknak megfelelően a mélyfekvésű területeknél vadvédelmi átjárót kell ugyan az út felszíne alatt alagút rendszerben kiépíteni, de ez a szakasz már jóval rövidebb idő alatt teljesíthető, mint az első ütem. A műszaki kivitelezés átadását november 15-ére tervezik, majd egy hónap áll a hatóság rendelkezésére végig vinni az engedélyezési eljárást. A tervek szerint december elején megtörténhet a közúti forgalomnak való átadás is, és a soltvadkertiek élvezhetik annak áldásos hatásait: az elkerülő út megépítésével jelentősen csillapodik a település belterületi szakaszán az átmenő forgalom. Tóth Tímea
Kövessen minket a Facebookon is!