• Augusztus 3. kedd, Hermina | EUR: 355; USD: 298; CHF: 330
logó
Közélet 2021. június 15. 11:34

Letették a Kalocsa-Paks Duna-Híd alapkövét

Letették a Kalocsa-Paks Duna-Híd alapkövét
Az új Duna-hídnak köszönhetően Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken. A beruházásnak jelentős gazdaságélénkítő hatása várható a térségben. A híd alapkőletételi ünnepségén jelen volt Süli János, a Paksi Atomerőmű bővítéséért felelős tárca nélküli miniszter, Tolna megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője, Font Sándor, Bács-Kiskun megye 3. számú választókerültének országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese. A 2024 nyarára elkészülő Kalocsa-Paks új Duna-híd, a 20. híd lesz a Duna magyarországi szakaszán.

Hirdetés

Az 512. sz. főút 7-es km szelvénye után a Duna felett egy új, 2×1 sávos, a kétoldali hullámtéri résszel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, 10 támaszú híd épül. A három rész különböző szerkezeti rendszerű, de egy egységet alkot.

A bal és jobboldali hullámtéri hidak egyaránt háromnyílású, acél szekrénytartós gerendahidak vasbeton pályalemezzel.

A mederhíd 119 m-200 m-119 m támaszközű, öszvér keresztmetszetű extradosed típusú híd (pilononként 10-10 kábellel). Ez azt jeleneti, hogy a fellépő erőket a hídszerkezet teljes hosszában végigvezetett kábelekkel veszik fel, amelyeket a nagyobb fesztávolság biztosítása miatt egy vagy több pilonra vezetnek fel. A kábeleket a szerkezet két végén feszítik meg.

A híd főtartója kétcellás szekrénytartó, amelynek első részét mindkét oldalon konzolos kialakítású vasbeton pályalemez alkotja.

A két középső támasznál a hídszerkezettől 21,8 méter magasságba nyúló vasbeton pilonok készülnek.

A felszerkezet szélessége 19,26-23,26 méter között váltakozik, melyen 2×3,5 méter szélességű kocsipályát, valamint kétoldali, kétirányú kerékpárutat alakítanak ki a szükséges biztonsági sávokkal.

Jelenleg a hídépítési munkák előkészítése zajlik a parton (területelőkészítés, fakivágás és bejáróút építés). Április elején megkezdődött a próbacölöpözés. A mederhíd próbacölöpök próbaterhelése lezajlott, mellyel párhuzamosan a szárazföldi próbacölöp elkészült az 1. hídfőnél és az előkészületeket követően kicsit később, amint az időjárási körülmények megengedték, megtörtént a 10. hídfőnél tervezett próbacölöp fúrása is.

A beruházáshoz 22,5 kilométer új nyomvonalú útépítés is kapcsolódik.

Az 512. sz. főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti, 11,5 km hosszú, 2×1 sávos, új szakasza az 51. sz. főutat köti össze a 6. sz. főúttal és az M6 autópályával. Az út nyomvonala Pakstól délre, az 1520,4 fm km szelvényben keresztezi a Duna folyamot. Körforgalom épül a Paksot Gerjennel összekötő, újonnan megépülő 5124 j. út keresztezésénél, a Dunaszentgyörgyöt Faddon át Tolnával összekötő 5112 j. út keresztezésénél, valamint a 6. sz. főút Paks és Szekszárd közötti szakaszának keresztezésénél. A projektszakaszon három híd kerül megvalósításra: két vasbeton kerethíd az 512. sz. főúton és az új Duna-híd Kalocsa és Paks között.

Az 512. sz. főutat keresztező, Paksot Gerjennel összekötő, 5124 j. út 11 km hosszon (ebből 5,49 km a meglévő földút nyomvonalán) kerül megvalósításra. A tervezési szakasz eleje Gerjen belterületén kezdődik. A nyomvonal a kezdő csomópontot elhagyva a meglévő földút vonalvezetését követi, majd a 12. kilométer szelvény körül fordul rá az atomerőmű déli bejáró útjához vezető szakaszra, majd az erőmű védő övezetét elkerülve csatlakozik az atomerőmű déli bejáró útjába.

A beruházások részét képzi a főút megvalósításával összefüggésben kerékpárút-szakaszok és az ingatlanok megközelítését szolgáló szervízutak, földutak megvalósítása.

Süli János, a Paksi Atomerőmű bővítéséért felelős tárca nélküli miniszter, Tolna megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: 2014-ben kezdtünk el újra gondolkodni a Kalocsa-Paks Duna-híd építésében. Akkor sokan nem gondolták, hogy elérkezik ez a mai nap, de most már a folyamatban lévő munkálatokból visszavonhatatlanul látszik, hogy itt 2024-re megépül a híd. Ha jelen pillanatban mi Paksról át szeretnénk jönni közúton Kalocsára, mindkét irányba 70 kilométert kell kerülni, hogy hidat találjon az ember. Ez a beruházás ezt a hiányt fogja pótolni. Hatalmas gazdasági lehetőségeket jelent majd a térségnek a híd elkészülése.

Font Sándor, Bács-Kiskun megye 3. számú választókerültének országgyűlési képviselője kiemelte: A Kalocsa és Paks közötti híd megépítésére nem csak gazdasági szempontból volt szükség, hanem azért is, mert jelentős lakossági igény volt rá. Örömteli egy olyan beruházás indulásánál jelen lenni, melyet ennyire vártak a környezetében élők. Elmondhatjuk, hogy attól a helyszíntől, ahol most állunk a hídnak köszönhetően egy órán belül elérhető lesz a Budapest tábla.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte: A mai napon felavattuk a híd építéséhez kapcsolódó Látogatóközpont is, melynek szerepe, hogy növelje a projekt elfogadottságát és információkat adjon az érdeklődőknek az építkezésről. A központ havonta egy alkalommal, pénteki napokon lesz látogatható, előzetes bejelentkezés alapján, melyet a Duna Aszfalt social média felületein és telefonon lehet majd megtenni.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A híd és hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésének összértéke 92 milliárd forint.

Kövessen minket a Facebookon is!

Címkék: Kalocsa Paks