• November 11. hétfő, Márton
logó
Gazdaság 2024. február 19. 13:09

Új jövő formálódik Soltvadkerten

Új jövő formálódik Soltvadkerten
Soltvadkerten évtizedek óta nem volt példa olyan nagyságrendű beruházásokra, mint amelyek most zajlanak. Hatalmas jelentőségű az a változás, ami az itt élők lehetőségeiben és életminőségében következik be ezek eredményeként, már a közeli jövőben – fogalmazott Temerini Ferenc polgármester, amikor a folyamatban lévő állami beruházásokról kérdeztük.

Hirdetés

Vasúti híddal épül meg az elkerülő

– Tavaly október 27-én letették az 53-as főút mintegy 9 kilométeres, soltvadkerti északi elkerülő útjának alapkövét. A munkálatok már javában zajlanak. Az új út különlegessége, hogy keresztezi a Budapest-Belgrád vasútvonalat. Milyen változást hoz a vadkertiek életében ez a beruházás?

– A fejlesztéssel a helybéliek több évtizedes igénye teljesül, ugyanis a Kecel irányából érkező 54-es, és a Kiskőrös irányából jövő 53-as utak a Soltvadkert-Kiskőrös-Kecel körforgalomnál összeérnek, és az iskolánál lévő körforgalomig közös szakaszon futnak tovább. A két darab kétszemjegyű út forgalma tehát – egy útra összeterelve– Soltvadkert belvárosában halad végig. Ennek a tehermentesítését oldja meg a most épülő elkerülő út.

Még alpolgármesterként volt szerencsém bekapcsolódni az előkészítő munkálatokba. Akkor – hosszú egyeztetés eredményeként – maximálisan figyelembe vették a tervek készítésekor a város kéréseit. Ennek köszönhető például az, hogy a Vadkerti-tóhoz tartó kerékpárút egy aluljárón keresztül vezeti át a kerékpáros és gyalogos forgalmat. Ehhez a kerékpározó gyermekes családok és kiránduló iskolai csoportok biztonsága miatt ragaszkodtunk. Öt-hat nyomvonalváltozat közül választottunk, és úgy gondolom, hogy – a résztvevők együttműködésének köszönhetően – sikerült az optimális megoldást megtalálni.

Maga az út az északi és keleti oldalon kerüli el a várost. Nem ír le egy teljes körgyűrűt, hanem a már említett körforgalomtól kiindulva a Vadkerti-tóra, Kecskemétre vezető úton át kerül keletre, és a Tázlári utat metszve, a Material-Plastik Kft-nél becsatlakozik a Halasi útra. A 8,8 km hosszú nyomvonalon megépül öt körforgalmú csomópont, egy vasúti felüljáró, egy 800 méteres bekötőút és az említett kerékpáros aluljáró. A felüljáró veszi át az 53-as 54-es főút közös szakaszán a jelenlegi vasúti átjáró szerepét. Az új elkerülő a vasúti híd utáni csomópontnál indul, ide csatlakozik az új bekötőút is.

Dupla vágány, nagy forgalom

– Milyen változásokat hoz az újjáépülő Budapest–Belgrád-vasútvonal fejlesztés soltvadkerti szakasza?

– Dupla vágányú, várhatóan nagyon nagy forgalmú vasút épül meg városunkat is érintve. Nagy öröm számunkra, hogy minden jelenlegi vasúti átjáró megmarad, és valamennyi modern, automata sorompós biztonsági rendszert kap, beleértve azt a hármat is, ahol pillanatnyilag csak tábla van. Ebből adódóan növekedni fog ezek biztonsága. A vasúti tervezésnek is részesei lehettünk, melynek során megfogalmaztunk néhány kérést, és nagy örömünkre ezek be is épültek a koncepcióba. Az egyik ilyen igényünk volt, hogy a vasútállomás a jelenlegi helyén maradhasson. Ez annak ellenére teljesült, hogy eredetileg – technikai okokból – máshová tervezték azt. Végül a tervezők elfogadták a város kéréseit és ma már gőzerővel folyik a munka, melynek része két gyalogos, kerékpáros aluljáró is.

– Mikorra várható a beruházások átadása?

– Ha minden igaz, tavasszal már az új vasúti felüljárón tudunk közlekedni, az elkerülő út átadása pedig év végére várható. Ami a gyorsvasutat illeti, a munkálatok elkészülnek ugyan az idén, de azt követően még hosszú tesztelésekre kell számítani. A menetrendszerinti közlekedés jó esetben 2025 év végén indulhat meg. Ezt követően viszont a gyorsforgalmú vasúttal alig több, mint egy óra alatt Budapesten lehetünk. Ez pedig igazán sok új lehetőséget tartogat a Soltvadkerten és a környéken élőknek.

Áram – korlátok nélkül

Évekkel ezelőtt kezdeményezte a város az áram kapacitás bővítését, ami most szintén valóra válik.

Mégpedig egy transzformátor alállomás építésével, ami a Soltvadkertet érintő harmadik nagy állami beruházás. Sok műanyagipari, illetve borászati beruházás számára a fejlesztések gátja az utóbbi években az elegendő áram hiánya volt. Ezt véglegesen a közelben elhaladó 120 kilovoltos vezeték lecsatlakozásával lehetne megoldani, és amíg erre nem kerül sor, az áramszolgáltató nem tudja kielégíteni a felmerülő áram igényeket. Elérkezett a transzformátor alállomás megépítésének az ideje, ami hosszabb távra megoldja a problémát, de ha egyszer ez is kevésnek bizonyul, akkor viszonylag egyszerűen és gyorsan lehet mellé egy másik alállomást építeni.

Megmenteni a Vadkerti-tavat

- Elkészültek a Homokhátság vízpótlását megoldó tervek, legnagyobb problémánk, a Vadkerti-tó megmentése is elérhető közelségbe került – számol be Temerini Ferenc. - Ez a probléma komplexitásában messze túlmutat a város lehetőségein. Ezért fűzök nagy reményeket ahhoz, hogy az említett gigantikus tervnek része Soltvadkert, azon belül pedig a Vadkerti-tó. Az elképzelés szerint a Tisza és a Duna vizét hoznák be szivattyúkkal a Pest megye déli részétől Csongrád megyéig tartó Homokhátság területére. A déli területeket érintő megoldások a Vadkerti-tó vízutánpótlását is érintik, ami nagyon jó hír számunkra. A tó jelenleg jó állapotban van ugyan, de körülbelül egy méternyi víz most is hiányzik a mederből. Rétegvízből ugyan folyamatos pótlással próbáljuk fenntartani a vízszintet, de két-három aszályos év után ez a helyzet állt elő. Persze tisztában vagyunk azzal, hogy a megvalósításhoz iszonyatos mennyiségű pénzre volna szükség, és nem tudhatjuk mikor szán erre a célra ilyen összeget az állam, de bízunk benne, hogy a tervek nem csak elkészülnek, de előbb-utóbb valósággá is válnak. Addig pedig reménykedünk a csapadékos esztendőkben.  Tóth Tímea

Kövessen minket a Facebookon is!


Hirdetés
Címkék: Soltvadkert

Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés